Testcode SCWT. Deze klassieke test meet met 3 subtests de selectieve aandacht, in dit geval de gevoeligheid voor interferentie, d.i. de invloed van het automatische leesproces op de identificatie van kleuren. Standaard bestaat de test uit:
Subtest A: identificatie van namen van kleuren (rood, groen, blauw, geel) in zwart op een lichtgrijze achtergrond,
Subtest B: identificatie van kleurvlakjes van deze kleuren,
Subtest C: namen van de kleuren maar in een andere kleur afgebeeld (zie afbeelding 1), identificatie van fysieke kleur.

Volgorde en aantal subtests zijn instelbaar. Items worden één voor één aangeboden, in vaste of random volgorde. Aantal items bij elke subtest is standaard 8 oefentrials en 40 testtrials voor kinderen, en 12/60 voor volwassenen. Reactiewijze kan ingesteld worden op toetsenconfiguratie, op buttons op het scherm, of via een externe button box met 4 knoppen (optioneel). Als toetsen kunnen de V,B,N,M toetsen gekozen worden (respectievelijk rood, groen, blauw, geel) of de cursortoetsen. Gebruik van gekleurde stickers op de toetsen is daarbij aanbevolen. Bij instelling op buttons kan de muis gebruikt worden of het aanraakscherm. Het is mogelijk bij elke aanbieding feedback te laten geven: goed, fout, reactie te laat, reactie onbetrouwbaar. Die feedback verschijnt heel kort in het midden van het scherm. Aanbiedingen met trage of juist zeer snelle reacties kunnen later nog een keer herhaald worden, zodat hiermee binnen een persoon extreem lange reactietijden kunnen worden voorkomen. Naast deze en andere instelbare testparameters is er ook de mogelijkheid aan het eind enkele Ishihara figuren aan te bieden, om te controleren op kleurenblindheid. Ook is er een instelbare instructie op het scherm, met mogelijkheid nadruk te leggen op snelheid, accuratesse, of beide.

Normvariabelen zijn de interferentie-ratio en het percentage fouten. Z-scores worden berekend na log-transformatie.  Normen zijn verzameld bij kinderen van 6-16 jaar in 3 leeftijdsgroepen, bij studenten (M/V), bij een groep militaire dienstplichtigen, en bij jongeren van 12-18 jaar.

SCWT3 

References:
Brand, N., Schneider, N. and Arnts, P. (1995). Information Processing Efficiency and Noise. Interactions with Personal Rigidity. Personality and Individual Differences 18, 571-579.
Brand, N., Verspui, L. and Oving, A. (1997). Induced mood and selective attention. Perceptual and Motor Skills 84, 455-463.